Skäms och ger upp

Ända sedan den 17 september, dagen då Glasvegas släppte sin debutplatta, har mina vänner och bekanta tjatat hål i mitt huvud om denna skotska kvartett som spelar någon slags poppig indiebritrock.
Hjärncellerna vandrar ju såklart iväg till The Jesus and Mary Chain och in matter of fact – Oasis.
Anledningen till att jag tvärvägrat att ens försöka lyssna på deras musik förrens nu är enkel – jag är en jävligt trångsynt jävel som får eksem såfort något hypas.
När något helt okänt bara helt plötsligt blir ”poff, bom, bang, nu är vi här och vi är jättestora!”
Inte deras fel såklart. Men ändå.
Att ena dagen sitta lugnt i sin säng och lyssna på gammal invand skit till att dagen efter, nästan hånas för att man inte hunnit ladda ner både skivan och alla obskyra små låtar som bandet spelat in i någon grannes garage.

 

Men åter till Glasvegas!
Jim Allan sjunger på mycket grov skotska, som i sig är helt bedårande, och han sjunger inte om lättsmält kärlek eller andra vitt bröd-ämnen. Nej, Glasvegas skildrar det icke fungerande Storbritannien. I en låt är det om trasiga familjer i förorten, i en annan diskuteras det eskalerande gatuvåldet.
Texterna, låtarna, musiken, badar i kolsvart svärta och uppsynen är dyster.
Vi har skapat detta helvete själva, men hurfan tar vi oss ur det?

 

Så nu ger jag upp och faller in i ledet. Glasvegas är den käftsmäll jag väntat på.

Taggad , , ,

One thought on “Skäms och ger upp

  1. Ricochet skriver:

    men åh, Glasvegas. Jag är också lite halvanti sådär, just av samma anledning. ALLA snackar om dem, och just därför vill jag undvika dem. Men det jag hört av den singel som spelar (Geraldine?) får mig faktiskt att tänka på Strip Music av någon vrickad anledning. Kan vara den mörka ljudbilden antar jag.

Kommentera

