Hur man undviker bortskämda ungar

Jag sitter på kontoret.
Utanför ser jag en kvinna med en barnvagn. Jag gissar på att det är ett barn i vagnen, annars så är kvinnan schizofren och står därute och grinar samtidigt som hon skäller på sig själv.

Jag tycker inte att man skall skälla på barn för onödiga saker. Som när man är i affären med dem och de prompt vill ha något som man absolut inte tänker köpa.
Då är det bättre att låta dem tjata för sig själva.
För utnyttjande små jävlar – det är vad de är.

 

Vi kan ta en händelse från min barndom som exempel:
Jag och min mor var på OBS (ni vet, de där affärena som fanns innan Coop hookade upp dem och satte upp sitt namn istället?) och jag hade bestämt mig för att jag skulle ha godis.
Jag skulle ha godis här och nu.
Sen att vi skulle hem och äta middag precis efteråt, eller att jag faktiskt hade en hel godispåse i hemmet, det sket jag i.
Nu.

Min mamma blev självklart sur på mig eftersom jag både skrek och grät för att hon inte ville köpa godis.
Så jag kept on going with my masquerade.
Tillslut var jag så dramatisk att jag lade mig ner på golvet och bankade och skrek.
Bara jag fick mitt godis så kunde jag hålla på med det där.
Förnedrande eller icke förnedrande.
Godis.

Vet ni vad min mor gjorde då?
Hon gick vidare i affären.
Lät mig ligga där och skrika.
Hon gick inte så att hon var utom synhåll men hon visade att hon inte brydde sig ett skit och hade bestämt sig. Att min idé var urbota dum när jag hade ett kilo hemma.
Tillslut insåg jag att loppet var kört och att jag fick vänta tills hemkomsten.

Av detta så lärde jag mig så mycket. Jag anser att min mor gjorde helt rätt i att ignorerna min patetiska show. Detta tyckte dock inte en annan mamma, som faktiskt sade till mor att ”hon kan ju inte låta barnet ligga där” och vidare att hon var en mycket dålig mamma.
Om man är rädd för vad allmänheten skall tro, då gör man som mamman som sade till min mor. Man tystar ner, kväver och låter ungjäveln få som de vill.
Bortskämdheten är enorm och barnet lär sig även att det faktiskt är de som har kontrollen, bara de tjatar lite till. Jag ska få som jag vill. Alltid.

Jag valde helt själv att ligga och skrika på golvet. Ingen tvingade mig.

 
Så föräldrar, nästa gång er unge kräver att ni skall köpa något de varken behöver eller egentligen vill ha (för, som jag, ville ju bara ha den där godissaken för principens skull. Inte för att jag hade några jävla sockercravings) så skit i dem. Låt dem grina tills de inser att man inte kan få allt man vill.
Och skäm sedan bort dem så jävla mycket ni bara kan när de minst anar det.

Taggad , ,

One thought on “Hur man undviker bortskämda ungar

  1. Viktoria skriver:

    helt rätt, satt själv barnvakt åt 2 bortskämda ungar igår. De blev helt galna när de inte fick som de ville eftersom de var vana vid det

Kommentera

