Hatet mot Ullevi

Okey.

Varför är Ullevi inte ett bra spelställe?

Kan det ha att göra med min hatiskhet mot de band som är såpass stora att de får spela på Ullevi? Att jag i min insnöade lilla värld inte kan acceptera dessa bands storhet? Att jag egentligen bara vill lyssna på obskyra små band från Londons förorter?
Nej.
Så är det knappast. Jag har aldrig upplevt en bättre (eller sämre) spelning än när Rolling Stones stod på den där förbannade fotbollsplanen. Kärlek till tusen.

Vad är det då?
Kan det vara så att jag irriterar mig på att Sveriges journalistkår tror att såfort ett band spelar på Ullevi så är de bra? Att de måste få 5 getingar, 5 torn och hyllningar så sliskiga att man vill spy på dem?
Nej.
Det skulle vara som att förneka bandens storhet. Och att förneka att jag tillhör det där puckade gänget som hyllar.

Nähä, then what?

Då måste det vara publiken. Alla äckliga radiolyssnare som går på spelningarna bara för att det är stora och välkända band? Band som man tydligen ”ska” ha sett? Fast som de egentligen ger blanka fan i?
Som står där i sina jävla bandshirts som de köpt för en hundring utanför? (Mitt hat mot människor som går på spelningar iförda bandet som spelars t-shirt skall jag diskutera en annan dag.)
De som hellre bäljar öl efter öl för att bli packade än faktiskt tänker på spelningen?
Nej.
De där svenssonmänniskorna ska ju också få gå på konserter om de vill. Inte för att jag tänker stå i närheten utav dem, men de ska ju få chansen iallafall. Och då är ett ställe som Ullevi ganska så bra.

Vad är det egentligen som gör att jag hatar Ullevi så innerligt? Det kan jag inte svara på. Rolling Stones gig gick jag på eftersom det hade varit som att ta självmord att skita i den bara för att jag ogillar stället.
Gyllene Tider såg jag eftersom jag arbetade.
Men att gå dit när det finns andra valmöjligheter? Nej. Aldrig.

Taggad ,

Kommentera

