Parent reflections

Såhär på söndagskvällen när tristessen brutit sig in i livet så valde jag att ta min vanliga bloggrunda runt Europa. Mitt i allt tjafs så hamnade jag på min vän Emmas blogg.
Där listade hon årets tre bästa skivor enligt henne själv. Tro mig när jag säger att jag blev förvånad över att hennes topp tre innehöll samma tre skivor som håller sig i topp hos mig själv!
Dock vände hon på ettan och tvåan…

Årets skivor enligt Sandra:

 

1. MGMT – Oracular Spectacular

mgmt

 

2. Glasvegas – Glasvegas

glasvegas

 

3. Vampire Weekend – Vampire Weekend

vampire_weekend

Taggad , , ,

7 thoughts on “Parent reflections

  1. Ricochet skriver:

    alltså… jo, visst är MGMT bra, men det är ju egentligen bara The Kids, Electric Feel och Time to Pretend som är något att ha på skivan, resten tycker jag personligen är rätt… trist.

    vad det gäller de två andra så har jag inte hört hela skivorna, så jag kan inte uttala mig. Men yeah, Vampire Weekend går inte av för hackor. Man glir så jävla glad, liksom.

    Är även lite svag för Metronomy (lyssna på Ladio Radio. eller ännu hellre, titta på videon), men det är bara för att de är så konstiga. De spelar i Stockholm på Debaser på fredag för de som är intresserade.

  2. paulina skriver:

    Glasvegas ar kanse arets sansta skiva, enligt mig. hor du skillnader mellan latarna? grattis, da maste du ha special powers! och den andra hajpad skivan… Vampire Weekend… har lyssnat pa den bara en gang och ska aldrig gora det igen, fan va trakig den ar! :/ men, men. du har din smak, jag har min ;] du tycker om Sugarplum Fairy, hehe… ;]

    iallafall, arets 3 samsta skivor:
    1. Coldplay
    2. Glasvegas
    3. The Verve (vilken besvikelse… jag ska latsas att de aldrig slappte nanting efter Urban Hymns)

    arets skivor? Mercury Rev, of Montreal, Markus, Fleet Foxes, Vapnet, Forest & Crispian.

    ja jag vet att folk har olika smaker… men anda… glasvegas? ;D

  3. vendelay skriver:

    Well, Glasvegas… Enligt mig är känslan i låtarna rätt så likadan hela tiden men texterna och melodierna varierar sig verkligen. Det är storslagen och muskulös rock blandat med skära-sig-i-armen-desperationsindie.
    Dock tror jag att hypen kring Glasvegas skapats utav alla människor som inte vill förstå Broder Daniels final goodbye. Det vill säga de som jobbar med musik, de enda som har kunnat sett Glasvegas – de har bara haft ett enda gig i Sverige, en akustisk session med tre låtar inför musikelitsverige, så att de inte nötts in i vanligt folks huvuden är självklart. Däremot kommer de nog slå här i Sverige nästa år, kanske i sommar.

    Hmm, jag skulle tveka till att säga att Coldplay är sämst i år, dock är de inte i närheten utav toppen iallafall!

    Vapnet däremot, deras skiva blev riktigt fin. Dock lite för… lik det mesta på något sätt. Men jag kommer antagligen lära mig att tycka om den skivan eftersom, likt du kommer se färgrikedomen i Glasvegas självbetitlade skiva.

  4. paulina skriver:

    det kommer jag inte, jag har gett skivan sista chansen idag och tagit bort den ;] ”skära-sig-i-armen-desperationsindie” kanner jag mig for gammal for.
    Fleet Foxes var ocksa hypad, har spelat endast en gang i Sverige (eller…?), jag far en Beach-Boys-kansla nar jag lyssnar pa deras album; vad tycker du om dem?

  5. paulina skriver:

    *det kommer jag inte gora (eller jag vet inte hur man skriver det pa svenska, jag har ju bott har bara ett och ett halvt ar :P)

  6. vendelay skriver:

    Äsch, man blir aldrig för gammal för lite hederlig depression!

    Jo, det är nog bara på Way Out West som de har spelat. Måste säga att det var fan-fucking-tastic! Jag kissade nästan ner mig utav lycka, så bra var det 🙂
    Jag hoppas dock på en klubbspelning, snart. Jag tror att deras musik och framträdande gör sig långt bättre på t.ex Debaser än en festivalscen.
    Eller, det gör ju visserligen all musik.

    (det kommer jag inte att göra)

  7. paulina skriver:

    ah, jag kunde inte vara på Way Out West den andra dagen, jag tog ledigt bara för att se BD och sen åka hem… jag hoppades också på att få se Fleet Foxes på nån klubspelning, men nu skrev de på sin myspace att de ska börja jobba med ett nytt album snart, usch… så de kommer säkert hit när det andra albumet släpps och några av de ”gammla” låtar får jag aldrig höra live :/ tycker du faktiskt att MGMT album är bättre än Fleet Foxes album??

    (tack;)

Kommentera

