Hur shoppingen egentligen ser ut i mitt liv

Jag fick en fråga på förra inlägget som löd såhär;

Cinamon
Says: Lite nyfiken bara, du har ju rätt mkt kläder (?) och roliga assocearer. Hur mycket pengar lägger du på kläder o liknande? ) 

Tänkte att jag lika gärna kunde göra ett litet inlägg som svar.

Jadu, Cinamon. När man flänger runt på Internet så stöter man ofta på människor som säger sig ha ”alldeles för mycket kläder” och att de ”skäms” för att deras garderober är så stora. Ofta skriver de även ut hur många plagg de har. De flesta som verkligen skäms brukar ligga på siffror kring 100 plagg sammanlagt. Och de får alltid en massa ”oj!” som svar. Jättehemska och shoppinggalna.
Men.
När jag läser dessa texter så brukar jag alltid undra vilken planet jag kommer ifrån för jag ser inte deras summor som stora.
Eller, det är egentligen inte det jag funderar över, det jag tänker på är hur fasiken lite kläder alla de där oj-sägande människorna kan ha.

Uppskattningsvis så äger jag 70 klänningar. Lika många toppar/t-shirts. Endast 15 par byxor. 7 olika par latexleggings (5 utav dem är svarta…). 25 olika jackor, däribland 3 stora fuskpälsar. 20 kjolar. 10 koftor. 20 skjortor. 15 par skor som jag använder (går tyvärr alltid sönder mina skor).
Och därtill en uppsjö av smycken, strumpbyxor, väskor, solglasögon, bälten samt hattar. Eller nej, jag har bara två hattar.

Jag gissar på att jag glömt av hälften – the point is att jag har litet väl mycket saker. Mitt rum är snarare en garderob än ett sovrum.

 

Men.
Jag är nog världens snålaste människa mot mig själv.
Om ni tittar ner på inlägget under, titta på bilden.
Ray Ban-kopian kostade mig 1 pund.  (Vilket visserligen ledde till överkonsumtion… Har numera 4 likadana. In case of att jag gör sönder dem… which I always do.)
Skinnjackan 9 pund.
Skjortan 89 kronor.
Väskan 49 kronor.
Halsbandet 10 kronor.
Bältet 2 kronor.

Därtill har jag ett par skor på mig som kostade mig 4 pund i London. Lägg till en tjuga för strumpbyxorna och vi har en komplett outfit för runt 330 kronor.
Noteras skall göras att det enda som är second hand/vintage,  i detta fallet, är bältet. Resten var på rea eller sjukligt billiga affärer (skinnjackan var faktiskt på fullpris! Kärlek i London stavas ‘Primark’.)
Så att mycket saker samt stora summor skulle gå hand i hand stämmer inte riktigt.
Som student så är inkomsten låg, när allting viktigt är gjort så har jag kring 1500 kronor kvar och det är pengar som skall räcka till kläder, fikor, klippning av hår varannan månad, kamerafilm och andra skoltillbehör, resor till vänner i andra städer, uteliv samt luncher då skolan inte erbjuder kost som jag jag äta.
Så… som svar på frågan hur mycket pengar jag lägger ner på kläder samt tillbehör så skulle jag nog säga 600 kronor/månad. Ibland mer, ibland mindre.

Taggad , ,

3 thoughts on “Hur shoppingen egentligen ser ut i mitt liv

  1. Cinamon skriver:

    Tack för ett informativt inlägg ;)!
    Jag sällar mig själv till kategorin ”fattig student” och har sällan råd att köpa många av de klädesplagg jag vill ha. Shoppar också gärna second hand, dessvärre finns det ingen bra second hand-affär i min stad så jag får väl vänta tills jag flyttar!
    /C

  2. vendelay skriver:

    Cinamon, vart någonstans bor du?
    Internet, Tradera och Ebay är din bästa vän 😉

  3. Cinamon skriver:

    Smålands skogar 😉
    jaa, jag har ju insett det, fick faktiskt hem ett par skor idag som jag köpt på tradera! Riktigt riktigt fina var dom som tur var 😀

Kommentera

