Magdalena Frackowiak för Vogue Russia, Maj -09

11

22

33

 

I Rysslands variant utav Vogue kan ni finna ovanstående modejobb. Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mina känslor inför dessa bilder men en sak är säker – jag gillar dem oerhört mycket.
De döda uttrycken hos Magdalena, hela idén med att använda kvinnorna som skyltdockor snarare än modeller och självklart färgerna. Färgerna är precis sådär dova som jag vill ha dem. Om jag fick så skulle varenda bild se ut sådär. Och med en sjukt grov vinjettering. Och kanske något mer svärta.
I alla fall,  jag är dock inte alltför förtjust i herr konstnär. Han känns malplacerad när hans lemmar även drar åt skyltdockehållet istället för att verka som komplement emot  det annars så hårda och strikta i bilden. Så om vi blundar med ena ögat så är det här fantastiskt. Både som enskilt arbete och som kommentar i skönhetsidealsdebatten.

Här hittar ni fler bilder ur samma serie, vilken är skapad utav den alltid lika duktiga Tom Munro. Att gå in på hans hemsida är en sann fröjd för ögat.

Taggad ,

Kommentera

