I might like you better if we slept together

Jag kan inte direkt säga att amerikansk new wave någonsin tagit mig med någon stor och vacker känslostorm i samma bredd som det engelska ditot har. Nej, de två är inte ens i närheten utav varandra. Medan The Great UK har givit oss kärlek genom band såsom Adam & The Ants med sin ändlösa ‘Stand And Deliver’ som det görs covers på varannan minut, Talk Talk som levde för att göra musiken än mer visuell, det tidiga arbetet utav Tears For Fears, vilket främst känns igen genom soundtracket som lever i varje indiehjärta – just precis, jag menar ledmotivet till Donnie Darko, ‘Mad World’. Och för att inte utelämna det självklara så kan man ju nämna Depeche Mode bara för att de är värde varenda liten mening om sig själva.

Men. Fanns det någonsin något annat än Blondie och Talking Heads i landet på andra sidan dammen? Jo, in matter of fact, it did.
Men det är inte förrens på senare dar som min enkelriktade och rent av hånfulla anglofilism fått sig den välbehövda törn som getts mig. Ett band kröp in under mitt skinn och grep tag så hårt det bara kunde, inget fick ske så att jag skulle kunna lämna det åt sidan. Jag till och med försökte sluta lyssna men så dyker de upp i mitt liv genom något så otippat som en instruktionsvideo för Carmen Electras strip tease areobics (varför jag satt och youtubade det tar vi en annan gång) och jag var än en gång tvungen att inse att bandet, vars texter fick University of Calgary att ta bort radiohögtalarna ifrån campus, var och är inte så förskräckliga som de först verkar. Bandets namn är Romeo Void och låten ifråga heter ‘Never Say Never’. Låten har främst nått framgångar genom att Queens Of The Stoneage gjorde en cover på den 2000, vilken var en utav ledsångerna i soundtracket till filmen The Punisher (Thomas Jane & John Travolta).

508625_356x237
-Romeo Void-
Bilden är lånad härifrån, vårt kära Rolling Stone.

Så. Det är väl inte annat än att bita i det sura äpplet och omfamna USA ändå, trots spastiska och rentav löjliga försök till att stänga dem ute. Och ni borde klicka här för att lyssna på den fantastiska lilla låten som lyckades omvända mitt trångsynta sinne.

Kommentera

