Jag tror att de kallas idioter

Något som alltid fascinerat mig är människor som åker utnyttjar vår gemensamma kollektivtrafik men tror sig vara så långt mycket bättre än alla andra i allmänhet, och då busschaufförer i synnerhet.
Hur kan man, på fullt allvar, sitta och tro att det är acceptabelt att skrika könsord åt människan som kör fordonet som tar dig hem om natten? Hur får man det till smart och vettigt att håna och göra ner den som hela din utekväll räddas utav? Inatt fick mannen som körde den sista bussen hem, nog. När vi var mitt ute i ingenstans så körde polisen upp bakom oss och vi körde in på en parkeringsplats. Polisen klev ombord och plockade av de män i 20-årsåldern som betedde sig som riktiga svin.
Vad som är ännu mer fascinerande kan tyckas att deras kompisgäng fick spader och blev, om möjligt, än värre än vad männen nånsin var. Återigen stannade vi och polisen kom och slängde av folk.
Noteras bör att detta ”mitt ute i ingenstans” är verkligen i ingenstans. 6 timmar tills bussarna startar gå igen och åtminstone 1.5 timmars fyllepromenad till civilisation, en civilisation som visserligen är helt värdelös före klockan 8 på morgonen, (och eftersom vi bor på en sådan liten ort så vet jag även att människorna i fråga hade lite drygt 3 timmars härlig promenad framför sig, då de bor riktigt rejält ute på landet.)
När återstående människor på bussen trodde att det äntligen skulle vara över så skrattade det oss i ansiktet, en brud gick fram och började slå vilt mot busschauffören. Slå vilt. Mot busschauffören.. Det är ju så dumt att jag inte ens förstår idén. Hur tänktes det egentligen? Hur uppkommer en sådan idé ens?
Så, vi stannade igen.
På det hela taget så blev jag 1 timma försenad. På en busstur som i vanliga fall tar 40 minuter.
Och hur arg jag än må vara så är jag mer förundrad över hur fasiken sådana där människor från gå fritt här i vårt land. Spärra in dem någonstans, eller varför inte skicka dem till Eritrea?
Gah.

Kommentera

