Bara du inte är homosexuell

Kyrkovalet är över och jag förundras över Frimodig Kyrkas ordförande Jan Anders Ekelund som lyckas framställa sig själv som riktigt, riktigt trög i en kort intervju med Expressen.
Först frågas han om varför valframgången för dem varit så stor denna gång. Då svarar han;
”Jag tror folk längtar efter att några står upp för Jesus Kristus. Jag tror också att det beror på att vi varit tydliga på att vi inte vill ha kvar partipolitiken i kyrkan och att vi inte tror på samkönade äktenskap.”

Okej, fine. Ni är inskränkta och det har ni full rätt till att vara.
Men när Ekelund tillfrågas om vad han anser kring Sverigedemokraternas framgång i samma val så kommer svaret (baserat på att han inte anser SD’s värdegrund stämma överrens med kyrkans);
”Främlingsfientlighet hör inte hemma i kyrkan.”

Jag känner att jag inte behöver förklara hur roande det här är, förstår ni inte så kan ni sluta läsa den här bloggen omedelbart. Och ett tips är att ni kanske ser till att bli lite mer… sämhällsnärvarande, vad vet jag.

Expressen

Kommentera

