Jag fick aldrig fråga Olle.

När jag var yngre så var det alltid lika spännande att, om kvällen, se om Kanal 5 sände Fråga Olle (ja, jag hade noll koll på TV-tider/dagar så jag körde alltid chansningsleken). Det var alltid lika pirrande att smygtitta när Olle Wallner och Martin Björk dissekerade de mest absurda frågor om sex och samlevnad. Man trodde att programmet nått sin topp i knäppheter men det var bara att vänta till nästa vecka då det nya programmet sopade banan med det gamla.
Men i min värld fanns det ett stort problem, jag hade ingen egen teve och var därför förpassad till vardagsrumsteven vilket gjorde mitt tittande lite knepigare. Jag var ju alldeles för ung för att titta på Fråga Olle, det är ett som är klart. Min mor hade dessutom uttalat sitt ogillande mot programmet genom att påpeka att Martin Björk verkade ha något slags vulgärt bekräftelsebehov som bara stillades utav att rikta fokus till hans egna kropp. (Vilket jag, efter att nu i efterhand ha kikat på ett gäng riktigt gamla avsnitt, insett att det mycket väl kan ha varit ett bekräftat uttalande…) Så med lägsta möjliga volym och fjärrkontrollen i ett krampaktigt grepp så satt jag på helspänn. Inte missa ett ord men samtidigt lyssna till om någon rörde sig i huset. Där och då så var Martin Björk min värld, han hade alla frågor jag ville ställa och han var bland det snyggaste jag sett. (Vilket är något jag är mäkta fundersam över, sen jag såg de där gamla avsnitten.)

martin_b2

Idag är han däremot snygg på riktigt. Att se Fråga Olle idag är som en tidsresa tillbaka till min barndom samtidigt som jag inte kan sluta tänka på att… ehm, det skall jag kanske inte skriva här kanske. Nog för att jag är barnförbjuden men man behöver ju inte vara alltför uppenbar bara för det…
Programmet är fortfarande lika bra, om än lite dummare frågor emellanåt. Eller så har jag bara blivit gammal och fått de där svaren för länge, länge sedan.


(foto: Thorleif Robertsson/här)

Kommentera

