Äntligen igång igen

Ett tomt Götgatan, tidigt på morgonen, genom en Iphone.

I helgen besökte jag staden med stort S. Den där staden som är större än alla andra, samtidigt som acceptansen samt öppenheten nästintill är mindre i denna stad än dess mindre kopior. Iallafall. Stockholm förärades utav ett besök, ett besök där jag klämde in mångt och mycket, bland annat ett första utkast på kapitel fyra i min generationsroman. Det har gått oerhört segt för mig den senaste tiden, tja det senaste halvåret, när det kommer till att vara kreativ. Det har vandrat in alldeles för mycket realitet och problematik kring andra människor i mitt sinne, vilket har blockerat mina kreativa kanaler till max.

Dessförutom hann jag med att visa min amerikanske vän David runtom i staden. Han var lyrisk och fotograferade allt som inte är värt att fotograferas. Gröna Lund besöktes också för första gången, varpå jag insåg att Liseberg är några hundra gånger bättre (och då har jag ändå besökt Liseberg såpass idiotiskt många gånger att jag kan gå in där med förbundna ögon och ändå kunna ha en helt vanlig dag där…). Men Djurgården var vackert. Jag satte mig ner i en dunge och läste, varvid jag samtidigt noterade hur folk gick i cirklar runt mig, vid mig. Jag lärde mig också att en extremt liten publik kan tyckas vara enorm, när den förmedlas igenom TV-rutan. Dessutom fann jag mig en lägenhet. Som toppen på grädden på moset.

Kommentera

